Enorme fietsbrugdekken gemonteerd

Dertien enorme fietsbrugdekken zijn getransporteerd en gemonteerd over de N35 bij Zwolle.

In de vier nachten van 12 t/m 15 december 2017 zijn met 250 tons mobiele kranen dertien enorme fietsbrugdekken door Haitsma Beton op hun plek gehesen. De dekken waren daarvoor van de fabriek in Kootstertille per as naar Zwolle vervoerd.

De nieuwe fietsbrug wordt in opdracht van Heijmans gebouwd over de N35, nabij bedrijventerrein de Marslanden in Zwolle. De fietsbrug zorgt vanaf voorjaar 2018 voor een veilige oversteek van fietsers richting de populaire Wijthmenerplas. In opdracht van Rijkswaterstaat is Heijmans in februari 2017 begonnen met de verbreding van de N35 richting Wijthmen en Heino naar 2 x 2 rijstroken. Daar is later de fietsbrug aan toegevoegd. Deze stijgt aan de zijde van de recreatieplas in rechte lijn, maar aan de Zwolse kant is door ruimtegebrek gekozen voor een ruime ‘wokkel’ naar beneden.

Gezamenlijke ontwikkeling

Heijmans kwam al vroeg in de tenderfase bij Haitsma Beton om de mogelijkheden te bekijken. "De keuze voor Haitsma Beton was snel gemaakt, omdat ze in Enschede een soortgelijke fietsbrug hebben gemaakt. Bovendien leveren ze een totaaloplossing voor de dekconstructie: na montage hoef je alleen nog de dilatatievoegen af te werken en de leuningen op de schampranden te zetten", zegt Erik Buitink, projectleider civiele betonbouw van Heijmans Infra.

Vanuit de tender zijn er verschillende opties bekeken om de fietsbrug te realiseren, maar de keuze voor prefab betonnen dekken was al snel gemaakt: "Er is geen ruimte voor een aarden wal, dus is er gekozen voor een 250 meter lange brugconstructie. Beton was al voorgeschreven vanuit het esthetisch programma van eisen. Gezien de beschikbare ruimte, beheersbaarheid en gewenste kwaliteit en bouwsnelheid kom je dan al snel op prefab brugdekken. De kolommen zijn wel in het werk gestort, gezien de momentvaste aansluiting op de fundatie."

Uit één stuk

"De brug bestaat uit tien rechte en drie gekromde dekken, met een breedte van maar liefst 5,5 meter en een lengte van respectievelijk 21,00 en 19,00 meter", zegt accountmanager Hendrik Herder van het Friese bedrijf. "De eerste drie nachten zijn telkens drie brugdekken gemonteerd en in de laatste nacht vier stuks. De 132 ton wegende elementen zijn over de weg naar hun bestemming gebracht. Met 250 tons mobiele kranen zijn ze vervolgens succesvol gemonteerd."

Vormgeving

Niet alleen de afmetingen zijn bijzonder, ook de vormgeving. Zo hebben de drie gekromde dekken een horizontale straal van slechts 50 meter. Verder zijn per element twee hemelwaterafvoeren geïntegreerd. Lastig is vooral het dubbelzijdige afschot van totaal 56 mm (lichte dakvorm) aan de bovenzijde. Herder: "De bovenzijde van zo’n element kun je niet vormgeven met een mal, dus moesten we handmatig het dubbelzijdige afschot in de fabriek aanbrengen. Dat vergt veel vakmanschap."

De elementen zijn los opgelegd. Alleen de twee elementen over de N35 zijn geborgd met een dookconstructie tegen afschuiving, in verband met de aanrijdbeveiliging. Erik Buitink besluit: "Het is heel bijzonder dat Haitsma Beton die enorme dekken in één stuk levert. Ze leveren een unieke totaaloplossing. Je wordt als hoofdaannemer ontzorgd, want na montage heb je er geen omkijken meer naar op de bouw. De samenwerking verloopt dan ook goed, mede door de pro-actieve opstelling."