IJboulevard: mag het een metertje meer zijn?

26 HKO-XL volstortliggers en 2 HTR randliggers over het water vervoerd t.b.v. Waterplein Oost

Aan de IJzijde van station Amsterdam CS wordt in opdracht van de gemeente Amsterdam gewerkt aan de spectaculaire IJboulevard. Onder het grootste deel van de IJboulevard ligt een nieuwe fietsenstalling met een eigen dek. Voor het andere deel zijn HKO-XL volstortliggers van Haitsma Beton gebruikt.

De IJboulevard wordt gebouwd door Van Hattum en Blankevoort en biedt vanaf 2023 een heerlijke plek om de drukke stad even te ontvluchten en te genieten van het waterleven en contouren van het iconische Eye Filmmuseum en de A’DAM Toren aan de overzijde. Dit jaar wordt een ondergrondse fietsenstalling ingevaren. Daarnaast zijn over het water 26 HKO-XL volstortliggers en twee HTR randliggers geleverd voor het zogenoemde Waterplein Oost van de IJboulevard.

Fietsenstalling

In de ondergrondse fietsenstalling met een lengte van circa 300 meter is straks plaats voor 4.000 fietsen. Bovenop de stalling komt een prachtig gebied van 6.000 vierkante meter om te wandelen langs het IJ. Door de fietsenstalling onder het IJ te maken ontstaat vrij zicht op het IJ en is er meer verblijfsruimte voor voetgangers.

HKO-XL

Waterplein Oost is het meest oostelijke deel van de IJboulevard. Onder dit deel ligt geen fietsenstalling. Opvallend is dat er hier al een oude onvoltooide constructie lag van damwanden, stempelramen, palen en een betonconstructie. “We hebben de bestaande palen gebruikt en extra palen aangebracht. De damwanden en een deel van de betonconstructie zijn verwijderd. Daarover zijn betonnen balken van 1,00 x 1,25 x 35 meter aangebracht. De bovenzijde ligt circa 50 cm boven het waterniveau. Vervolgens zijn hier de HKO-XL liggers op geplaatst”, vertelt Rens.

De keuze voor de HKO-XL liggers had alles te maken met de grote overspanning, die oploopt van 17 meter nabij de ingang tot de fietsenkelder tot 22 meter aan het uiteinde van het uitwaaierende boulevarddek. “Breedplaatvloeren vielen af, omdat we dan in het midden van het vloerveld ook een extra ondersteuning hadden moeten maken. Bovendien moet je de breedplaten tijdens en na de stort tijdelijk ondersteunen, maar dat is niet handig als de bodem van het IJ 8 meter lager ligt. En de kraan kun je er ook niet tussen zetten. We dachten eerst aan railliggers, maar samen met Haitsma Beton bleken ook de kostenefficiëntere HKO-XL volstortliggers te voldoen. Deze liggers hebben een werkende breedte van 1,20 meter en zijn geschikt voor grote overspanningen. De maximale overspanning kon zelfs wat worden opgerekt, doordat de boulevard niet toegankelijk is voor zwaar verkeer.”


Foto: Paul Poels bedrijfs- en videografie


Foto: Paul Poels bedrijfs- en videofotografie

Op het legplan is te zien dat de liggers allemaal uniek zijn door de vorm van het dek. Het dek is namelijk niet rechthoekig, maar waaiert naar één zijde iets uit. Door slim te spelen met de onderlinge voegen – die zijn wigvormig – kunnen er toch rechte liggers worden toegepast. “Omdat er een wigvormige spleet resteert tussen de liggers leggen we een bekistingsplaat tussen de flensen. Die zijn daartoe uitgerust met een inkeping.”

Over het water

De liggers zijn uiteindelijk medio november via het water van Kootstertille naar Amsterdam vervoerd. “De gemeente Amsterdam eist dat alle bouwmaterialen voor dit project over het water worden aangevoerd. We hebben daarom in Amsterdam-Noord een hub ingericht.” Nabij de IJboulevard zijn de liggers overgeplaatst naar dekschuiten, die vlakbij Waterplein Oost zijn afgemeerd. “Hierdoor konden we de liggers in ons eigen tempo monteren. Dat is gebeurd met een rupskraan vanaf een hijsponton. Bovenop de liggers komt een druklaag met toog, voor de afwatering. Uiteindelijk komt hier een natuursteen bekleding op, die doorloopt over de hele IJboulevard.”

Rens is heel tevreden over de samenwerking met Haitsma Beton: “We hebben al eerder samengewerkt en dat verliep ook prima. Er is goed overleg en afstemming en ze leveren kwaliteit. Recent hebben we weer een audit laten uitvoeren in Kootstertille waarbij onder meer gekeken wordt naar het proces, interne kwaliteitscontrole en productkwaliteit. Ze kijken naar van alles: zitten instortvoorzieningen op de juiste plaats, zijn de mallen schoon, worden de juiste versies tekeningen gebruikt, enzovoort. Deze audit is prima verlopen!”