Van de overweg bij de Rijksstraatweg in het Friese Hurdegaryp is een onderdoorgang gemaakt om zo de veiligheid te vergroten en de doorstroom te verbeteren. Naast het nieuwe treinviaduct is een fietsbrug gerealiseerd met grote overspanning. Haitsma Beton leverde daarvoor ruim 20 meter lange HKO-volstortliggers. Voordeel van deze liggers is de gunstige prijs/kwaliteitverhouding bij grote overspanningen.
Hardegarijp
Heijmans Infra heeft de in september 2019 geopende onderdoorgang gerealiseerd, alsmede de aansluiting op de nieuwe rondweg N355 via een turborotonde. Haitsma Beton is reeds in een vroeg stadium door Heijmans betrokken bij het ontwerpen van de fietsbrug. Uiteindelijk is gekozen voor de prijsgunstige HKO-volstortliggers, die in hun soort tot de buitencategorie qua overspanning behoren. Er zijn drie ruim 20 meter lange volstortliggers en twee HTR-randliggers geleverd. Vooral voor de HKO-liggers is dit voor de overspanning een forse constructieve uitdaging.
Bijzonder is verder dat de randliggers een betonnen flap hebben die verloopt in de breedte. Nabij de oplegging is de breedte ruim 330 mm, maar in het midden nog maar 150 mm. Hierdoor lijkt de brug optisch een kromming te hebben. In deze flap van de randliggers zijn ook boutankers M16 ingestort. De voorziening heeft een dubbele functie: tijdens montage kan er een tijdelijk hekwerk aan worden bevestigd en in de eindsituatie kunnen de boutankers gebruikt worden voor het bevestigen van rand(sier)elementen. Tevens zijn de stekeinden meegeleverd om de randliggers te kunnen koppelen aan de rest van het dek. Alles kant-en-klaar dus.