Heipalen voor spooronderdoorgang Goes

Haitsma Beton leverde 622 palen vierkant 29 cm. De lengte varieerde van 20,50 tot 24 meter.

In Goes is, na een flinke periode van voorbereiding, begonnen met de uitvoering van de spooronderdoorgang en een nieuwe weg nabij de Van Hertumweg. De spooronderdoorgang wordt aangelegd om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. Auto-, fiets- en voetgangersverkeer gaan voortaan onder het spoor door in plaats van eroverheen. Haitsma Beton levert de heipalen voor dit grote project.

Door treinen en autoverkeer te splitsen wordt niet alleen de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid verbeterd. De onderdoorgang vermindert ook de barrièrewerking tussen het centrum en Goes-Zuid. Het huidige P+R terrein, een deel van de fietsenstallingen en de eindpuntvoorziening van de buschauffeurs zijn, ten behoeve van de onderdoorgang, verplaatst. In het voorjaar van 2020 is de onderdoorgang naar verwachting klaar.

Voor het project is een groot aantal palen nodig. Haitsma Beton leverde 622 palen vierkant 29 aan gww-aannemer Gebr. de Koning. De lengte varieerde van 20,50 tot 24 meter. De palen zijn geplaatst in het deel buiten de spoorkruising, onder de toeritten. “We hebben in maart 2018 opdracht gekregen, terwijl het ontwerp nog niet klaar was. Dat zien we tegenwoordig vaker, omdat aannemers graag zeker willen weten dat de palen in een bepaalde periode geleverd kunnen worden. Want ook bij ons is het enorm druk”, zegt Jacquelien Outhuyse, Coördinator Verkoop Heipalen bij Haitsma Beton. “Onze constructeurs hebben samen met de constructeurs van Wagemaker en Gebr. de Koning het ontwerp van de palen bepaald. Door de moeilijkheid van het project is er sprake van vrij complexe wapening. Inmiddels is de aannemer volop aan het heien.”

 

De palen zijn over de weg naar Goes vervoerd. “Wij zijn zeer te spreken over de correcte wijze van leveren”, zegt ing. Diko van Alphen, werkvoorbereider bij Gebr. de Koning. “Er wordt tijdig gecommuniceerd en de palen zijn op de afgesproken tijdstippen geleverd. Ook de voorgeschreven transportroute is netjes aangehouden.”


Foto: Edith van Eijk Fotografie