Hailight

Holle heipaal spaart kosten en milieu

Haitsma Beton B.V. heeft een innovatief product ontwikkeld: de Hailight. De holle heipaal van zelfverdichtend beton is 30 procent lichter dan de reguliere, massieve heipaal, maar heeft dezelfde constructieve kwaliteit. Door minder beton voor dezelfde paal te gebruiken reduceert Haitsma Beton niet alleen het gewicht, maar ook transport- en kraankosten. Opdrachtgevers kunnen zo, door het gebruik van lichtere heistellingen, tot 20 procent op de uitvoeringskosten besparen. Met name de mogelijkheden voor de nu lichtere (holle) schoorpalen worden groter. De door Haitsma Beton gefabriceerde holle heipaal werd voor het eerst toegepast bij de aanleg van de N210. Een primeur voor Nederland. De Hailight is leverbaar  in vierkant 35, 38, 40, 42, 45 en 50.

Nederlandse primeur

De provinciale weg tussen Krimpen aan den IJssel en Bergambacht is door Ballast Nedam Infra aangelegd. Daarbij fungeerde de oude N210 als transportroute. Door het zware bouwverkeer zou de oude weg echter kunnen verzakken. Daarom besloot wegbeheerder Provincie Zuid-Holland materieel boven 50 ton gewicht te weren. Zodoende kon de beoogde 80 tons heistelling niet worden ingezet en moest het bouwbedrijf een alternatief zoeken. Dat vond zij in de holle heipaal van Haitsma Beton. Daarmee bleef de voortgang van het bouwproces gegarandeerd. De holle heipalen in het N210 project werden met een 50 tons heistelling geplaatst op deeltrajecten waar zware heipalen nodig zijn, maar geen zwaardere heistelling mag komen. In 2010 werd de laatste fase opgeleverd.

 

Innovatief concept

De holle heipaal is een innovatief concept van Haitsma Beton, dat dit prefab product onder de naam Hailight op de markt brengt. De Hailight wordt gemaakt van ZVB (zelfverdichtend beton) en heeft een massieve kop en punt over 1,5 meter lengte. Doordat in het holle gedeelte van de paal minder beton aanwezig is, is daar de blijvende voorspanning hoger en gedraagt de Hailight zich stijver dan een geheel massieve heipaal. 

De Hailight levert in meerdere opzichten groot voordeel op: milieutechnisch, logistiek en financieel. Het gebruik van 30 procent minder grondstoffen (zand, grind, cement) is ook een ecologisch voordeel. Door de gewichtsreductie is er minder (milieubelastend) vrachttransport nodig. Daarnaast kunnen opdrachtgevers tot wel twintig procent op hun uitvoeringskosten besparen door een lichtere heistelling te gebruiken. Haitsma Beton ziet dan ook volop mogelijkheden om het veelbelovend concept van de Hailight in Nederland breder toe te passen.