Parkeergarages/-dekken

Parkeerdek, Split-level, Hellingbaan, Rond of Ondergronds

Parkeerdek

Eén- of meerlaags horizontale vloeren die bereikbaar zijn via hellingbanen. De hellingbanen kunnen aan de buiten- of binnenzijde van de garage worden geplaatst. Bij plaatsing aan de buitenkant blijft de garage-indeling overzichtelijk en meer open. De vlakke vloeren zijn toegankelijk met een lift en comfortabel voor bijvoorbeeld winkelwagens, rolstoelgebruikers en kinderwagens.

Split-level

Bij split-level parkeergarages verspringen de parkeerlagen onderling over een halve verdieping. De verdiepingen worden door korte hellingen met geknikte TT-platen overbrugd zonder het aantal parkeerplaatsen sterk te reduceren. Dat maakt de split-level parkeergarage vooral geschikt voor binnenstedelijke gebieden met een gering te bebouwen oppervlak.

Bij de enkele split-level parkeergarage worden op één helling twee tegengestelde verkeersstromen gebruikt. Bij de dubbele split-level variant rijdt men zowel in een opwaartse als neerwaartse spiraal in dezelfde richting.

Voordelen van de split-level parkeergarage:

  • compacte bouw;
  • snelle verkeersafwikkeling.

Specificaties Split-level parkeergarage

Stramienmaat enkel: 7,20 m dubbel: 4,80 of 7,20 m
Verdiepingshoogte enkel: 2,70 m dubbel: 2,70 m
Max. aantal parkeerlagen enkel: 9 lagen, dubbel: 9 lagen
Specifieke kenmerken één- én tweerichtingsverkeer mogelijk

 

Hellingbaan

Bij een hellingbaan parkeergarage wordt een verdieping via een helling (van maximaal 6 procent) overbrugd terwijl tevens op die helling kan worden geparkeerd. Bij een enkele hellingbaan parkeergarage wordt een verdieping over één helling overbrugd, terwijl dat bij een dubbele hellingbaan parkeergarage over twee hellingen gebeurt.

Voordelen van de hellingbaan parkeergarage:

  • geen verlies van parkeerplaatsen ten gunste van het overbruggen van een verdieping;
  • lage kosten per parkeerplaats;
  • compacte bouw;
  • goed in combinatie met andere gebouwen.

Rond

De ronde parkeergarage kan zowel onder- als bovengronds worden uitgevoerd.

Het in- en uitrijden kan plaatsvinden via de parkeerlagen (onder een helling) of via een in het midden gelegen spiraalvormige toegang naar de diverse parkeerniveaus (eenrichtingsverkeer mogelijk door twee tegendraadse spiralen). De ronde parkeergarage komt het best tot zijn recht in gebieden met zeer intensieve bebouwing.

Ondergronds

De ondergrondse parkeergarage is geschikt om als parkeerkelder onder gebouwen of als openbare parkeervoorziening onder bijvoorbeeld pleinen toe te passen. Dit type kan worden uitgevoerd in meerdere parkeerlagen, met een rechthoekige of ronde vorm.

Nadat de bouwkuip in het werk vervaardigd is, kan de draagstructuur in een ononderbroken montagefase aangebracht worden.

Het in- en uitrijden vindt plaats via hellingbanen of via de centrale, spiraalvormige toegang (bij ronde parkeergarages).

Stramienmaten

Haitsma Beton hanteert een standaard beukbreedte van 16 meter, maar de uiteindelijke beukbreedte is afhankelijk van de locatie en het gebruik van de parkeergarage. Bij een optimale constructie bestaat de toegepaste beukmaat uit een rijbaan van 6,0 meter met aan weerszijden een parkeervak van 5,0 meter lengte. Variaties zijn natuurlijk mogelijk.

Kolomvrije overspanningen

Om de ruimte binnen een parkeergarage effectief te benutten, gebruikt Haitsma Beton grote, kolomvrije overspanningen. Dat gebeurt met TT-platen, die geen constructieve druklaag nodig hebben. Zo blijft de indeling van de parkeergarage overzichtelijk, wat het parkeren, de routing én de veiligheid ten goede komt.

Lichte fundatie

Dankzij de relatief lichte vloerconstructie en de minimale afmetingen van balken en kolommen kan de fundering lichter worden uitgevoerd.

Duurzaam

Door toepassing van een unieke trekbandconstructie (voor stabiliteit), het gebruik van hoogwaardig beton en het ontbreken van stalen onderdelen die aan weersinvloeden blootstaan, is een parkeergarage van Haitsma Beton onderhoudsarm.