{{newsItem.Title | limitTo:45}}
{{newsItem.Summary | limitTo:100}}
Eén- of meerlaags horizontale vloeren die bereikbaar zijn via hellingbanen. De hellingbanen kunnen aan de buiten- of binnenzijde van de garage worden geplaatst. Bij plaatsing aan de buitenkant blijft de garage-indeling overzichtelijk en meer open. De vlakke vloeren zijn toegankelijk met een lift en comfortabel voor bijvoorbeeld winkelwagens, rolstoelgebruikers en kinderwagens.
Bij split-level parkeergarages verspringen de parkeerlagen onderling over een halve verdieping. De verdiepingen worden door korte hellingen met geknikte TT-platen overbrugd zonder het aantal parkeerplaatsen sterk te reduceren. Dat maakt de split-level parkeergarage vooral geschikt voor binnenstedelijke gebieden met een gering te bebouwen oppervlak.
Bij de enkele split-level parkeergarage worden op één helling twee tegengestelde verkeersstromen gebruikt. Bij de dubbele split-level variant rijdt men zowel in een opwaartse als neerwaartse spiraal in dezelfde richting.
Voordelen van de split-level parkeergarage:
Specificaties Split-level parkeergarage |
|
Stramienmaat | enkel: 7,20 m dubbel: 4,80 of 7,20 m |
Verdiepingshoogte | enkel: 2,70 m dubbel: 2,70 m |
Max. aantal parkeerlagen | enkel: 9 lagen, dubbel: 9 lagen |
Specifieke kenmerken | één- én tweerichtingsverkeer mogelijk |
Bij een hellingbaan parkeergarage wordt een verdieping via een helling (van maximaal 6 procent) overbrugd terwijl tevens op die helling kan worden geparkeerd. Bij een enkele hellingbaan parkeergarage wordt een verdieping over één helling overbrugd, terwijl dat bij een dubbele hellingbaan parkeergarage over twee hellingen gebeurt.
Voordelen van de hellingbaan parkeergarage:
De ronde parkeergarage kan zowel onder- als bovengronds worden uitgevoerd.
Het in- en uitrijden kan plaatsvinden via de parkeerlagen (onder een helling) of via een in het midden gelegen spiraalvormige toegang naar de diverse parkeerniveaus (eenrichtingsverkeer mogelijk door twee tegendraadse spiralen). De ronde parkeergarage komt het best tot zijn recht in gebieden met zeer intensieve bebouwing.
De ondergrondse parkeergarage is geschikt om als parkeerkelder onder gebouwen of als openbare parkeervoorziening onder bijvoorbeeld pleinen toe te passen. Dit type kan worden uitgevoerd in meerdere parkeerlagen, met een rechthoekige of ronde vorm.
Nadat de bouwkuip in het werk vervaardigd is, kan de draagstructuur in een ononderbroken montagefase aangebracht worden.
Het in- en uitrijden vindt plaats via hellingbanen of via de centrale, spiraalvormige toegang (bij ronde parkeergarages).
Haitsma Beton hanteert een standaard beukbreedte van 16,26 meter, maar de uiteindelijke beukbreedte is afhankelijk van de locatie en het gebruik van de parkeergarage. Bij een optimale constructie bestaat de toegepaste beukmaat uit een rijbaan van 6,0 meter met aan weerszijden een parkeervak van 5.13 meter lengte. Variaties zijn natuurlijk mogelijk.
Om de ruimte binnen een parkeergarage effectief te benutten, gebruikt Haitsma Beton grote, kolomvrije overspanningen. Dat gebeurt met TT-platen, die geen constructieve druklaag nodig hebben. Zo blijft de indeling van de parkeergarage overzichtelijk, wat het parkeren, de routing én de veiligheid ten goede komt.
Dankzij de relatief lichte vloerconstructie en de minimale afmetingen van balken en kolommen kan de fundering lichter worden uitgevoerd.
Door toepassing van een unieke trekbandconstructie (voor stabiliteit), het gebruik van hoogwaardig beton en het ontbreken van stalen onderdelen die aan weersinvloeden blootstaan, is een parkeergarage van Haitsma Beton onderhoudsarm.
Parkeergarages van tegenwoordig zijn slimmer en van een hogere kwaliteit, hierdoor behoort het ‘ka-deng-ka-deng’ geluid nu tot het verleden. Dit effect is opgelost door de platen standaard te voorzien van stalen koppelingen en een nog hoogwaardiger mortelvoeg met flexibele afdichting.
Hoe complex uw parkeerprobleem ook is, wij zetten onze schouders eronder!