Zaltbommel, TT-platen voor distributiecentra

TT-platen ideaal voor distributiecentra

Het aantal distributiecentra in ons land groeit hard. Dat komt enerzijds door de aantrekkende economie en anderzijds doordat er steeds meer producten online worden besteld. Er wordt inmiddels tweemaal zoveel vierkante meter aan ‘warehousing’ in ons land ontwikkeld als vijf jaar geleden. Maar de distributiecentra zelf worden ook steeds groter en hoger. De TT-platen van Haitsma Beton blijken prima te passen binnen deze ontwikkeling. Ze koppelen een relatief laag eigen gewicht aan een grote sterkte.

Een mooi voorbeeld van de toepassing van TT-platen bij grote distributiecentra vinden we in Zaltbommel. Hier breidt Mainfreight zijn Europese warehouse capaciteit uit. De Nieuw-Zeelandse logistieke dienstverlener bouwt hier een enorm distributiecentrum aan de A2 met een oppervlakte van maar liefst 52.000 m2.
Het nieuwe ‘FMCG’ distributiecentrum wordt gebouwd door Aannemingsbedrijf Wouters Schijndel bv op bedrijventerrein De Wildeman in Zaltbommel. Somerset Capital Partners ontwikkelde het warehouse voor Mainfreight Europe. Uitgangspunt is daarbij een BREEAM Very Good certificering. De eerste fase wordt eind 2018 opgeleverd.

LOCATIE

Zaltbommel, bedrijventerrein De Wildeman

Project informatie

TT-platen

Fase 1 gaat beschikken over 26.817 m² warehouse, 3.755 m² mezzanine en 1.258 m² kantoor. Fase 2 gaat beschikken over 25.307 m² warehouse, 3.755 m² mezzanine en 1.258 m² kantoor. De mezzanine of tussenverdieping bevindt zich aan beide zijden van het DC, boven de laaddocks. Gezien de grote belasting van deze vloeren (800 kg/m2 variabele belasting), is hier gekozen voor TT-platen. In de eerste en tweede fase worden telkens tachtig TT-platen geleverd (16,13 m lang, 2,85 m breed, 830 mm hoog en 21,5 ton zwaar). Groot voordeel van de TT-platen is dat ze grote overspanningen mogelijk maken, waardoor veel minder kolommen nodig zijn. Hierdoor ontstaat een grote vrij indeelbare ruimte, hetgeen in een distributiecentrum heel belangrijk is.
Per stramien zijn acht TT-platen gelegd, die direct vanaf de vrachtwagen naar hun plaats zijn gehesen. Op 25 september werd de laatste TT-plaat voor de eerste fase geleverd. Op de TT-platen komt een 120 mm dikke constructieve druklaag, die de schijfwerking van de mezzanine verzorgt. Door het aanbrengen van deze druklaag zijn geen trek- en drukbandkoppelingen in de bovenflens nodig. Wel worden de kelkvoegen tussen de platen gevuld met een krimparme mortel.