2 km barriers voor breedste aquaduct Europa

Haitsma Beton heeft barriers voor dit prestigieuze project geëngineerd, geleverd en gemonteerd.

Op 26 september 2016 is het breedste aquaduct van Europa in de A1 bij Muiden in gebruik genomen. Het aquaduct ‘Vechtzicht’ is 65 meter breed, circa 620 meter lang en heeft in totaal twaalf rijstroken. Haitsma Beton heeft de betonnen barriers voor dit prestigieuze project geëngineerd, geleverd en gemonteerd, zodat het verkeer veilig kan doorstromen.

In opdracht van Rijkswaterstaat realiseert het consortium SAAone het project A1/A6 Diemen-Almere Havendreef. Dit project is een onderdeel van de weguitbreiding Schiphol - Amsterdam - Almere. Het consortium, dat bestaat uit VolkerWessels, Boskalis, Hochtief en DIF, is gedurende dertig jaar verantwoordelijk voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud van bestaande en nieuwe infrastructuur (DBFM-contract).

Het aquaduct voor de Vecht over de A1 biedt ruimte aan vijf stroken per rijrichting, plus een wisselbaan van twee rijstroken in het midden. Het dichte deel is 194 meter lang en het geheel rust op maar liefst 5.300 palen, die eerder ook door Haitsma Beton zijn geleverd. Haitsma Beton leverde circa 2 kilometer aan betonnen barriers voor het aquaduct. Er zijn zes strengen: langs de twee betonnen zijwanden en aan weerszijden van de kolommen die aan beide kanten van de wisselbaan staan. Er zijn in totaal 226 standaard barriers geleverd en 130 passtukken met 38 verschillende lengtes.

Unieke koppeling

‘De betonnen barriers beschermen de constructie van het aquaduct en het verkeer’, zegt Tabe van der Ploeg, projectleider GWW bij SAAone. ‘Een stalen vangrailconstructie neemt te veel ruimte in beslag aan weerszijden van de kolommen en is niet stijf genoeg. We hebben overwogen de barriers met behulp van een slip-form paver ter plaatse te storten. Maar we vonden de risico’s ten aanzien van juiste betonsamenstelling, weersomstandigheden en storten op een helling, te groot. Vandaar dat we voor prefab betonnen barriers hebben gekozen. Op basis van prijs en eerdere goede ervaringen is er gekozen voor de betonnen barriers van Haitsma Beton.’

Bij dit project lopen de barriers langs de twee betonnen zijwanden door in het open deel van de bak. Die staan op relatief korte afstand van de betonnen wanden, waardoor een vluchtweg resteert. Van der Ploeg: ‘Er kan vrij weinig beweging uit de constructie worden opgevangen. Vandaar dat de 22 voegen in het aquaduct - er zijn 22 gestorte moten - moeten samenvallen met voegen in de barriers. Dat betekende ook dat Haitsma Beton alles heeft moeten inmeten en er dus ook veel passtukken zijn gebruikt.’

Tot slot wijst Van der Ploeg op tien barriers die zijn geleverd met een voorziening voor kolken aan de zijkanten van de weg, voor afvoer van regenwater: ‘In die barriers is een uitsparing gemaakt en een roestvaste stalen klep aangebracht die je kunt openen. Zodoende blijven de kolken bereikbaar voor onderhoud. Resumerend zijn we zeer tevreden over de samenwerking met Haitsma Beton. De barriers zijn op tijd geleverd en naar tevredenheid geplaatst.’

Foto: CAV media