Met de metro direct bij het strand uitstappen. Dat kan vanaf 2018 met de nieuwe Hoekse Lijn die Schiedam Centrum met Hoek van Holland verbindt. Strukton Infratechnieken realiseert in Schiedam de aansluiting op de bestaande metrolijn. De nieuwe viaducten staan ingeklemd tussen bestaande sporen, tramlijnen en wegen. Oftewel manoeuvreren op de centimeter nauwkeurig. Haitsma Beton leverde en monteerde de bijzondere en op maat gemaakte kokerliggers met uitstekende stekeinden voor de trogliggerconstructie.
De metrolijn volgt grotendeels het bestaande spoor, dat voor de metro geschikt wordt gemaakt. De aansluiting op het bestaande spoor vraagt een verlenging van een al aanwezig doodlopend viaduct. Dat gebeurt met ruim 28 meter lange kokerliggers (HKP) van Haitsma Beton.
Een grotere uitdaging vormde het nieuwe metrospoorviaduct dat naast het bestaande is gerealiseerd. Haitsma Beton leverde hiervoor twaalf kokerliggers waarbij stekeinden uitsteken. ‘Het was een hele uitdaging om de grote, zware prefab liggers te monteren, omdat het werkterrein ingeklemd ligt tussen tram-, metro- en treinsporen en wegen. En dan hadden we ook nog te maken met de uitrit van de alhier liggende brandweerkazerne, die uiteraard niet geblokkeerd mocht worden’, zegt Rob Lastdrager, projectmanager Strukton Infratechnieken.
De constructie van het nieuwe viaduct bestaat uit zes velden met ieder twee prefab kokerliggers met uitstekende stekeinden. De liggers zijn 1,65 meter hoog en variëren in lengte van 21,40 tot 36,80 meter. De zwaarste weegt 110 ton. Projectleider Bert van den Berg van Haitsma Beton legt uit: ‘Aan één zijde steekt ter hoogte van de te storten vloer een dubbele rij stekeinden uit de ligger. Bovendien is het betonoppervlak tussen de rijen stekeinden geribbeld, waardoor een maximale aanhechting van het beton ontstaat.’
Tussen de liggers wordt in het werk een circa 3,60 meter brede en 600 mm dikke vloer gestort. De onderzijde van de vloer en onderzijde van de ligger zijn na de stort gelijk. ‘Voordeel van deze oplossing is dat de constructiehoogte beperkt kan blijven en er dus onder het viaduct een maximale ruimte vrij blijft’, aldus Lastdrager.
Het storten van de tussenliggende vloer vroeg ook het nodige rekenwerk. Lastdrager legt uit: ‘We hangen aan de onderzijde van de liggers een bekisting en storten het beton. Vervolgens worden loopranden, randelementen, kabelgoten en railopstorten aangebracht, waarbij de liggers steeds wat verder doorbuigen. Door kruip zal de constructie uiteindelijk de juiste toog krijgen.’ Overigens heeft Haitsma Beton ook de heipalen onder de kolommen geleverd.
Tijdens de productie zijn aannemer Strukton Infratechnieken en opdrachtgever gemeente Rotterdam (namens Projectbureau Hoekse Lijn) tweemaal op de productielocatie in Kootstertille geweest om de kwaliteit te controleren. Van den Berg: ‘Vervolgens kan de klant ook online meekijken naar de resultaten van inmetingen, dekkingsmetingen, opbuigingsmetingen en beton technologische waarden. We werken volkomen transparant.’
Lastdrager besluit: ‘We werken graag met Haitsma Beton, omdat we al veel projecten naar tevredenheid samen hebben uitgevoerd. Ook dit project verloopt prima.’
Foto's: Joop Gijsbers Fotografie