Openbaar vervoer terminal sleutelstuk van Zuidas

Op maat gemaakte liggers voor grootste OV-knooppunt van Nederland

Het werk aan de Openbaar Vervoer Terminal (OVT) Amsterdam Zuid is in volle gang. Dit ambitieuze project, onderdeel van Zuidasdok, waarbij de A10 Zuid wordt verbreed en ondertunneld en station Amsterdam Zuid compleet vernieuwd. Het project markeert een cruciale stap in de ontwikkeling van Amsterdam Zuid als internationaal vervoersknooppunt. Het vernieuwde station wordt de spil waar trein, metro, tram en bus op efficiënte wijze samenkomen, met als doel reizigerscomfort en stedelijke bereikbaarheid naar een nieuw niveau te tillen.

De uitvoering van dit grootschalige project is toevertrouwd aan Bouwcombinatie Nieuw-Zuid, een samenwerking tussen Mobilis, Boskalis en Van Gelder. Het contract omvat een breed scala aan werkzaamheden: van de bouw van de nieuwe Brittenpassage en de verbreding van de bestaande Minervapassage tot de verplaatsing van metroperrons en de aanleg van een nieuw metroviaduct boven de Parnassusweg. Elk onderdeel draagt bij aan de modernisering en capaciteitsuitbreiding van station Amsterdam Zuid.

De Brittenpassage, een belangrijke nieuwe ondergrondse doorgang, wordt gezien als het kloppend hart van de transformatie. In juli 2024 werd een mijlpaal bereikt met het plaatsen van het zevende en laatste dakdeel. Ondertussen zijn ook de voorbereidingen voor de verbreding en verhoging van de Minervapassage in volle gang. Het metroviaduct, dat een cruciale schakel vormt in de toekomstige uitbreiding van de Noord/Zuidlijn, is een ander technisch hoogstandje dat zorgvuldig wordt uitgevoerd om minimale verstoring van het openbaar vervoer te garanderen.

Prefab beton

Een essentieel element in dit complexe project is de bijdrage van Haitsma Beton. Die speelt een sleutelrol in de constructie van de OVT. "Elke ligger is specifiek ontworpen om te voldoen aan de eisen van het ontwerp en de belasting," zegt Bert van den Berg van Haitsma Beton. De prefab liggers, die soms tot 31 meter lang zijn, vormen de ruggengraat van nieuwe bruggen en metrostructuren.

De keuze voor prefab beton biedt aanzienlijke voordelen. Door de liggers volledig in de fabriek te produceren, wordt de montagetijd op locatie drastisch verkort. Deze aanpak minimaliseert de hinder voor reizigers en zorgt ervoor dat het project binnen de strakke deadlines kan worden uitgevoerd. "Sommige brugdekken werden in slechts drie dagen volledig gemonteerd," voegt Hendrik Herder van Haitsma Beton toe. Dit illustreert de efficiëntie en precisie waarmee het team werkt.


Foto: Paul Poels video- en fotografie

Logistieke uitdagingen

De bouw van de OVT brengt unieke logistieke uitdagingen met zich mee. Zo vonden veel werkzaamheden 's nachts plaats om verstoringen in het openbaar vervoer te vermijden. "Alles moest tot in de puntjes gepland zijn," legt Herder uit. "Vertragingen waren simpelweg geen optie." Om deze precisie te waarborgen, werkte Haitsma Beton nauw samen met transporteurs, aannemers en ingenieurs. Slimme toevoegingen, zoals speciale bevestigingspunten in de liggers voor werkbordessen, maakten het montageproces sneller en veiliger.

De samenwerking tussen de verschillende partijen was essentieel voor het succes van het project. "Het is echt een teamprestatie," zegt Van den Berg. "Zonder de nauwe samenwerking tussen alle partijen hadden we dit nooit kunnen bereiken."

A10 ondergronds

De vernieuwde OVT Amsterdam Zuid zal niet alleen het reizen aangenamer maken, maar ook bijdragen aan een gezondere stedelijke omgeving. Door de A10 Zuid ondergronds te brengen, ontstaat er 100.000 m² ruimte. Voor extra treinsporen en openbare ruimte met veel aandacht voor groen. Dit zal de luchtkwaliteit verbeteren en geluidsoverlast verminderen, wat de leefbaarheid van het gebied aanzienlijk verhoogt. Daarnaast wordt de stationsomgeving verrijkt met winkels en voorzieningen, wat de Zuidas verder positioneert als internationale toplocatie.

Met de voltooiing van de Brittenpassage in 2027 is de eerste grote stap gezet naar de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Voor bedrijven als Haitsma Beton is dit een project dat impact maakt, niet alleen door de omvang, maar vooral door de blijvende bijdrage aan de stad. "Het mooiste aan dit soort projecten," besluit Herder, "is dat je echt een verschil maakt. Over twintig jaar kunnen we nog steeds zeggen dat we hieraan hebben bijgedragen."

De transformatie van de OVT Amsterdam Zuid belooft een toekomst waarin comfort, innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan. Het is een bewijs van wat mogelijk is wanneer vakmanschap en visie samenkomen.