Grootste fietsenstalling ter wereld

Bij Utrecht Centraal is de bouw gestart van de grootste fietsenstalling ter wereld. In 2018 moet deze stalling 12.500 rijwielen herbergen. Gebr. Van ’t Hek zal voor de fundering 1.500 HEKcombi-palen schroeven met een kernpaal van Haitsma Beton.

Op het grootste OV knooppunt van Nederland verrijst de grootste fietsenstalling ter wereld en Haitsma Beton is van de partij. De bouw van de fietsenstalling is onderdeel van een ingrijpende reconstructie van het stationsgebied Utrecht, die in volle gang is. Onder het verhoogde Stationsplein Oost, dat de nieuwe schakel naar de historische binnenstad van Utrecht wordt, realiseert BAM een fietsenstalling met drie verdiepingen voor 12.500 fietsen. De stalling wordt in twee fasen gebouwd en in gebruik genomen (kijk voor meer informatie over dit project op: http://cu2030.nl).   

Schroefpalen met prefab kern 


Voor de fundering van de fietsenstalling worden door Gebr. Van ´t Hek HEKcombi-palen geschroefd. Bij deze speciale uitvoering van de HEKpaal wordt de kwaliteit van de paalschacht gegarandeerd door het inhangen van een prefab betonelement dat is voorzien van voorspanning en kopwapening. Na het afhangen van het prefab element wordt de paal in de draagkrachtige zandlaag aangestort met grout waar vervolgens water bovenop wordt gezet. Hierna wordt de boorbuis eruit getrokken. “Het grootste voordeel bij dit project is dat een combinatiepaal in tegenstelling tot een gewone HEKpaal niet tot aan het maaiveld gestort hoeft te worden”, zegt projectcoördinator Joost Kroon van Gebr. Van ‘t Hek. “Er wordt geen loze overlengte gemaakt en bij het ontgraven van de bouwkuip vormen de palen geen obstakel.”      

1.500 palen

Gebr. Van ’t Hek heeft Haitsma Beton opdracht verstrekt voor het leveren van ruim 1.500 kernpalen vierkant 29 en 32, in lengte variërend van 12,5 tot 19 meter. De eerste levering is al gestart, de laatste levering staat gepland in 2017. Het transport naar de bouwplaats vindt in nauw overleg tussen Gebr. Van ’t Hek en Haitsma Beton plaats via een zogenoemde hub van BAM. Door de drukte op de bouwplaats mogen de trucks geen hinder veroorzaken voor andere bouw- en verkeersstromen. Indien nodig zullen ze op de hub stoppen in afwachting van toestemming voor aflevering op de bouwplaats.
In de zomer 2016 gaat het eerste deel van de fietsenstalling open.