Het is een primeur voor Gent: de realisatie van een overdekte laadkade en magazijn. ArcelorMittal Gent, Participatiemaatschappij Vlaanderen (‘PMV’), Euroports en North Sea Port werken samen aan dit project, met een investering van meer dan 50 miljoen euro. Haitsma Beton levert de benodigde heipalen voor de kraanbalk van de kade. De heipalen zijn per schip van Kootstertille in Friesland naar Gent in België getransporteerd.
De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkade van ArcelorMittal Gent en zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden voor opslag en verschepen van afgewerkte staalrollen van ArcelorMittal Gent. Circa 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.
Omdat de kraanbanen deels op de kademuur steunen, moet deze stevig worden onderheid. Dat vroeg veel overleg met de constructeur en uiteindelijk ook veel kopwapening. Twee scheepsladingen waren voldoende voor het transport van 268 heipalen vierkant 45, met een lengte van 17 en 18 meter. “Ruim twee dagen waren beide schepen onderweg. Maar hiermee werden wel ruim 130 ritten met vrachtwagens vermeden. Dat is beter voor het milieu!”, zegt Jacquelien Outhuyse, Coördinator Verkoop Heipalen. De opdracht kwam van aannemer HYE uit Antwerpen. HYE voert in onderaanneming de waterbouwkundige werken uit voor de firma Stadsbader.
Hoofdprojectleider Pieter D’hollander van HYE over dit bijzondere project: “De heipalen worden geheid als fundering van de kraanbalk van de nieuwe kaaimuur. Het lijkt bijzonder dat de heipalen uit Friesland komen, maar voor deze heipalen was dit vanaf het begin de meest economische oplossing. Onze ervaringen met Haitsma Beton zijn goed. Vooral in de ontwerpfase zijn de momenten en dwarskrachten in de kop van de heipaal een paar keer aangepast. Haitsma Beton heeft hier toen goed op ingespeeld en meegewerkt om de wapening in relatie tot de krachten in de heipaal te optimaliseren. Ik sluit dan ook zeker niet uit dat we in de toekomst vaker gaan samenwerken met Haitsma Beton.”



Foto: HYE nv