Als onderdeel van de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen bouwt aannemerscombinatie IXAS in opdracht van Rijkswaterstaat twee nieuwe bruggen over de Gaasp. Deze vervangen de oude brug, die onvoldoende capaciteit had en inmiddels gesloopt is. Haitsma Beton leverde voor beide bruggen voorgespannen kokerliggers, waarvan de grootste een lengte hebben van 57 meter, een breedte van 2 meter en een gewicht van 230 ton.
“Met een lengte van 57 meter en een gewicht van maar liefst 230 ton horen de HKP-liggers (Haitsma Koker Profiel) voor de brug over de Gaasp tot de top”, zegt Jasper Doornbos, projectleider bij Haitsma Beton. De nieuwe brug maakt deel uit van een megaproject. Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Onderdeel van het project is de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). In het oog springend bij dit project is de 3 kilometer lange landtunnel, met daar bovenop een groot park.
Bouwconsortium IXAS (bestaande uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure) heeft in 2014 het DBFM-contract binnengehaald. In het contract is ook 20 jaar beheer en onderhoud vastgelegd. Het werk is in 2015 gestart. In 2020 zal het verkeer door de tunnel rijden.
De A9 wordt van 2x2 en een spitsstrook verbreed naar 2x5 rijstroken en een wisselbaan. Daarom wordt de oude brug vervangen door een nieuwe brug, waarbij de fundering wordt hergebruikt. Om het verkeer niet te hinderen is eerst ten zuiden van de oude brug een tweede brug gebouwd. Daar rijdt sinds april 2016 al het verkeer over. Straks gaat het verkeer ook over de noordelijke brug, die nu in aanbouw is.
Doornbos vertelt: “De twee nieuwe brugdekken bestaan uit vijf overspanningen. Bij de bouw van de brug worden liggers toegepast met een lengte van 23 meter bij de kortste overspanning tot 57 meter bij de langste overspanning in het midden. Normaliter is de breedte van een kokerligger 1,48 meter, maar voor dit project zijn liggers vervaardigd met een breedte van maar liefst 2 meter.”
“De keuze voor prefab liggers wordt in de eerste plaats ingegeven door de korte bouwtijd, weinig ruimte op de bouwlocatie en minimalisering van de overlast”, zegt Jasper Doornbos. Door de nagespannen dwarswapening blijft de constructiehoogte beperkt. Dat is belangrijk in verband met het streven naar een maximale doorvaarthoogte en minimale hoogte van het wegdek ten opzichte van maaiveld. Bovendien hebben de kokerprofielen een relatief laag gewicht door de holle ruimten.
Haitsma Beton nam ook de engineering van de liggers voor haar rekening, de scope en de bijbehorende taken zijn vooraf op elkaar afgestemd. “Wij zijn al in de ontwerpfase betrokken bij dit project. Er is door ons meegedacht richting de uitvoering. Dat leidt tot optimalisatie van het ontwerp, zoals hier de toepassing van de kokerliggers met nagespannen dwarswapening”, aldus Doornbos.
De liggers zijn per schip vanuit de productielocatie in Kootstertille naar Nigtevecht gebracht. Van daaruit zijn de liggers op kleine duwbakken naar de dichtbij gelegen bouwlocatie gevaren. Daar stond een 600 tons rupskraan een 750 tons mobiele kraan klaar om de enorme liggers op hun plaats te hijsen. In 2018 moet ook de noordelijke brug in gebruik zijn en in 2020 kan het verkeer door de nieuwe tunnel rijden.