Kunstwerk per schip naar Zeeland

In de zomer 2018 zijn twee scheepsladingen met 40 en 46 HRP-railliggers en randliggers geleverd.

Hoe vervoer je tientallen betonnen liggers voor twee kunstwerken van Friesland naar Zeeland? Nou gewoon; per schip. Haitsma Beton gebruikt het schip wel vaker voor het transport van grote liggers. Zo ook voor twee viaducten over de te verbreden Tractaatweg in Zeeland. Wel zo makkelijk, met op een steenworp afstand een vestiging van Mammoet aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen.

Wie denkt dat de afstand naar Zeeland voor Haitsma Beton te groot is om kostenconcurrerend kunstwerken te leveren, zal verrast zijn. Het Friese bedrijf gebruikt gewoon een schip om een heel kunstwerk te vervoeren. De transporttijd is circa twee dagen. In juni en juli 2018 zijn twee kunstwerken geleverd, goed voor respectievelijk twee scheepsladingen met 40 en 46 HRP-railliggers en randliggers. De lengte van de liggers is 18 tot 22 meter. “Wel een kwestie van uitgekiend stapelen in de laadruimte van het schip. Uiteindelijk zijn de liggers in drie lagen opgetast”, aldus Bert van den Berg, coördinator projecten Haitsma Beton.

Tractaatweg

Sinds de komst van de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel neemt het verkeer op de Tractaatweg richting België toe. In 2017 werd daarom gestart met de verbreding naar 2x2 rijstroken, die in 2019 moet zijn voltooid. Haitsma Beton heeft opdracht gekregen van Boskalis om vijf kunstwerken te engineeren, produceren en monteren. Voor drie kunstwerken worden HKO-volstortliggers en voor twee kunstwerken HRP-railliggers geleverd. Ook worden randliggers geproduceerd. De lengte van de liggers varieert van 10 tot 22 meter, waarbij de grote lengtes HRP-railliggers zijn.

 

“Een voordeel was dat de transporteur Mammoet – die ook de montage voor ons heeft verzorgd – op een steenworpafstand een eigen locatie met haven heeft. We konden daar dus lossen. Vervolgens heeft de aannemer al op de loslocatie de veiligheidsvoorzieningen of leuningen op de randliggers aangebracht. Hierna was het voor Mammoet een koud kunstje om de liggers naar de eindbestemming te transporteren. En telkens na het plaatsen van de liggers en de twee randliggers per veld, was direct de valbeveiliging aanwezig”, besluit Van den Berg.