Ponton vervoer brugliggers Zuidhorn

Speciale aandacht voor productie, transport en montage 68 m lange liggers

Ze konden onmogelijk over de weg worden vervoerd;de langste voorgespannen liggers die ooit ter wereld zijn geprefabriceerd (68 m lang, 240 ton zwaar). Dus werden de kokerliggers voor de overspanning van het hoofdveld van de nieuwe brug bij Zuidhorn over water vervoerd. Laden en lossen van het ponton vroeg de nodige inventiviteit.

Lange liggers in bruggen en viaducten maken tussensteunpunten overbodig. Daarmee wordt de bouwtijd verkort en krijgen wegverkeer en scheepvaart meer ruimte voor een vlotte doorstroming. Dat geldt ook voor de nieuwe, 152 m lange brug bij Zuidhorn over het Van Starkenborghkanaal. De bouw is gecombineerd met het omleggen van de N355, die Noordhorn en Zuidhorn scheidt (zie onderstaande afbeelding).

Aanleiding voor het project waren de ontlasting van de huidige N355, lopend door de kern van beide dorpen, en opwaardering van de vaarweg van Lemmer naar Delfzijl naar vaarwegklasse Va. Schepen met vier lagen containers kunnen daardoor nu deze vaarroute volgen.  

Uitgangspunten en productie.

De voorkeur om het brugdek uit te voeren met geprefabriceerde betonnen liggers bestond al vanaf het begin van het ontwerp. Echter dergelijke overspanningen waren nog niet eerder gerealiseerd. Daarom moest eerst de haalbaarheid van deze oplossing worden aangetoond. Zodra deze overspanning inderdaad mogelijk bleek, was het beschouwen van andere constructietypen overbodig. Voor de liggers is een aantal varianten beoordeeld op haalbaarheid, robuustheid, esthetica en prijs. Maar heel veel mogelijkheden waren er niet,

Voor verdere informatie zie ook dit artikel en dit artikel.