Snelle bouw parkeergarage PwC met TT-platen

In zeer korte tijd een mooie parkeergarage met TT-platen voor PwC te Amsterdam

In Amsterdam realiseert Bouwbedrijf De Vries en Verburg in zeer korte tijd een tijdelijke parkeergarage voor PwC. In zes dagen tijd is het parkeerdek van 32 x 120 meter dichtgelegd met TT-platen van Haitsma Beton. Er is geen druklaag nodig en in de ribben zijn al mantelbuizen voor elektra aangebracht.

‘TT-platen zijn bij uitstek geschikt voor parkeergarages’, zegt Klaas Ellens, accountmanager Haitsma Beton. ‘De bovenplaat is betrekkelijk dun en de ribben zijn gemaakt van voorgespannen beton. In Amsterdam halen we een vrije overspanning van 16,00 meter, maar we kunnen wel tot 28,00 meter. Voordeel daarvan is dat er grote, kolomvrije overspanningen mogelijk zijn, waardoor je de ruimte binnen een parkeergarage effectief kunt benutten.’

De parkeergarage die voor PwC wordt gebouwd is voor tien jaar vergund: het betreft dus een tijdelijke parkeergarage. ‘Maar kwalitatief hebben de TT-platen natuurlijk een veel langere levensduur’, zegt Ellens. Gekozen is voor een tweelaagse parkeergarage: op maaiveldniveau wordt de bodem bestraat. Via een hellingbaan is het parkeerdek bereikbaar. Drie rijen gegalvaniseerde stalen HE-B kolommen dragen de TT-plaatvloeren. De verjongde uiteinden van de ribben rusten daarbij op eveneens gegalvaniseerde IPE-liggers die met boutverbindingen aan de kolommen zijn bevestigd.

Keuzecriteria

‘De prijs/kwaliteit-verhouding van TT-platen is erg gunstig. Haitsma Beton bleek in staat in korte tijd, tegen een scherpe prijs te kunnen leveren, dus is de keuze op het Friese bedrijf gevallen’, zegt projectleider Kees Verdoorn van Bouwbedrijf De Vries en Verburg. ‘De bouwtijd is slechts veertien weken, waardoor er veel tijdsdruk op het project staat. Begin juni zijn de platen in zes dagen tijd gelegd. Het ging om 96 platen, met een lengte van 16,00 meter, breedte van 2,50 meter en hoogte van 550 mm. Per dag zijn dus zestien platen gelegd. Een druklaag is overbodig, waardoor de vloer na het leggen – uitgezonderd enkele nabewerkingen – direct klaar is.’

Fixatie van de platen vindt plaats door middel van doken die op de IPE-liggers zijn gelast. Deze vallen in gaten die in de verjongde uiteinden van de balken zijn voorzien. Na het leggen worden de sparingen via gains gevuld met krimparme mortel. Rond de doken bevindt zich ook het oplegrubber. ‘De v-naden tussen de platen vullen we met krimpmortel, zodat een schijfwerking tussen alle platen ontstaat. Uiteindelijk worden de voegen nog afgewerkt met een vloeistofdichte kit’, aldus Verdoorn.

Logistiek

Voor de plaatsing van de platen is een mobiele kraan ingezet. Door de korte bouwtijd was er echter al gestart met het bestraten van de parkeervakken. ‘Het is logistiek zo opgezet dat wij de bestrating onder de te leggen TT-vloeren al in een vroeg stadium hebben aangebracht, omdat  na het leggen van de vloeren de ruimte niet meer toegankelijk was voor de kraan’, legt de projectleider uit.

Bij een korte bouwtijd bieden de TT-platen volgens Klaas Ellens veel voordelen: ‘Ze zijn zeer geschikt voor modulair of industrieel bouwen, wat momenteel duidelijk een trend is in de bouw. Dankzij de relatief lichte vloerconstructie en de minimale afmetingen van balken en kolommen kan de fundering lichter worden uitgevoerd. Door onze grote capaciteit kunnen we daarnaast snel leveren, ook als de klant nog speciale wensen heeft. Zo hebben we voor dit project in de ribben mantelbuizen voor de stroomvoorziening van de armaturen opgenomen. Via ingestorte centraaldozen aan de uiteinden van de liggers zijn de mantelbuizen eenvoudig bereikbaar en hoeft de aannemer geen elektraleidingen meer tegen de onderzijde van de constructie aan te brengen. Dat scheelt tijd en geeft een mooiere afwerking’, zegt Ellens.

Volgens de accountmanager hebben de TT-plaatvloeren ook als voordeel dat ze hoge vuurlasten kunnen weerstaan: een veilig gevoel als er plotseling een autobrand uitbreekt. ‘En de plaatvloeren hebben tot slot een grote duurzaamheid. Door de monolitische doorsnede hebben weersinvloeden geen effect op de constructie.’ Projectleider Kees Verdoorn toont zich tevreden over de samenwerking met Haitsma Beton: ‘De platen zijn keurig op tijd en volgens de afgesproken kwaliteit geleverd.’