Spectaculaire inlaat voor hoogwatergeul

Programma Ruimte voor de Rivier

Tussen Veessen en Wapenveld wordt in het kader van het Programma Ruimte voor de Rivier een hoogwatergeul naast de IJssel aangelegd. Bij Veessen komt een combinatie van een brug en inlaat met beweegbare kleppen. Haitsma Beton levert 562 heipalen voor dit unieke Nederlandse waterwerk. En het vervoer van alle heipalen? Dat gaat ook op oer-Hollandse wijze: per schip.

De hoogwatergeul wordt 8 kilometer lang en is tussen de 550 en 1.500 meter breed. De geul wordt niet gegraven, maar ontstaat door aanleg van twee nieuwe dijken op maaiveldhoogte. De geul krijgt een 800 meter lange inlaat bij Veessen en een uitlaat bij Wapenveld. Alleen bij extreem hoog water gaat de inlaat open en stroomt het water in de geul. Hierdoor verlaagt de waterstand in de IJssel met 71 centimeter. Dit gebeurt naar verwachting gemiddeld eens in een mensenleven.

De hoogwatergeul met inlaat wordt gerealiseerd door Combinatie IJsselweide, een aannemerscombinatie bestaande uit Boskalis bv en Van Hattum en Blankevoort bv. Plomp Funderingstechnieken verzorgt het heiwerk voor de brug over de inlaat.

 

Werking
Bij een waterstand van NAP + 5,65 meter stroomt het water over de kleppen van de inlaat. De inlaat bestaat uit een dijklichaam met daarbovenop de beweegbare kleppen en een brug. Om voldoende doorstroomcapaciteit te hebben, worden de beweegbare kleppen dan open gezet en gaat het water in de hoogwatergeul ook daadwerkelijk meestromen. Er kunnen dan hoge stroomsnelheden optreden, waardoor er zware constructieve eisen aan de inlaat worden gesteld. Het oeverwalgebied tussen de hoogwatergeul en de IJssel blijft bereikbaar via de brug Kerkdijk bij de inlaat en de brug Werverdijk bij de uitlaat. ‘Voor die laatste brug leverde Haitsma Beton al in een eerdere fase de heipalen’, zegt Jacquelien Outhuyse, Accountmanager Funderingen Haitsma Beton.

Heipalen per schip
‘Haitsma Beton levert 562 heipalen vierkant 45 voor dit project. De lengte van de palen varieert van 6,25 tot 21,75 meter. Uit logistieke en EMVI-overwegingen worden de palen per schip vanaf Kootstertille naar de locatie gebracht’, vertelt Jacquelien Outhuyse. ‘In oktober 2015 zijn alle vier schepen met palen gelost bij het project. Het was daarbij van belang dat de palen op de goede volgorde werden geladen en gelost, rekening houdend met de routing van het heiwerk op het omvangrijke werkterrein.’