Bij TT-platen denkt u wellicht aan parkeergarages, maar deze krachtpatsers kunnen door hun enorme overspanningen ook heel aantrekkelijk zijn in de utiliteitsbouw. Bijvoorbeeld als een kolomvrije ruimte is gewenst, zoals bij de congreszaal van het vernieuwde Hotel van der Valk Schiphol.
Na jaren van voorbereiden ging op 2 januari 2020 de slopershamer in een deel van Hotel Schiphol A4. Op die plek, aan de zuidkant van het hotel in de richting Den Haag, verrijst een gloednieuwe hotelvleugel. De grote congreszaal van 1.000 m2 heeft inmiddels een dak gekregen, dat bestaat uit 15 betonnen TT-platen van Haitsma Beton. Door het gebruik van de imposante TT-platen zijn kolommen overbodig en is de zaal volledig vrij indeelbaar. Daarnaast heeft Haitsma Beton gezorgd voor ingestorte ankerrails aan de onderzijde van de ribben. Hierdoor heeft de gebouweigenaar de mogelijkheid om van alles op te hangen, zoals armaturen en schuifwanden.
In 2022 moeten de uitbreiding en verbouw gereed zijn. Op één grote locatie vinden hotelgasten straks een hypermodern en sfeervol hotel met 725 kamers, een restaurant dat plek biedt aan 800 gasten, een indoor zwembad met wellness, luxe gym, fitnesstuin en natuurpark. De nieuwe torenvleugel met zijn veertien etages gaat 270 hotelkamers herbergen.
Vanaf 2022 wordt Hotel Schiphol A4 tevens één van de belangrijkste congreslocaties van de regio Amsterdam met bijna 5.500 m2 zaaloppervlakte, verdeeld over 22 ruimtes met elk zijn eigen sfeer. Hier zullen grote (internationale) congressen, beurzen, trainingsbijeenkomsten, feesten en partijen en andere kleine en grote events gaan plaatsvinden. Blikvanger is het zes meter hoge plafond in de congreszaal met aangrenzende foyer met bar en de 36 meter lange glazen voorgevel die een spectaculair uitzicht op de omgeving biedt.
“De platen boven de congreszaal hebben een overspanning van maar liefst 23 meter”, zegt projectcoördinator Steven van der Sloot van hoofdaannemer Pleijsier Bouw. “Een alternatief is stalen vakwerkliggers, maar dan krijg je te maken met meerdere disciplines. Die combineer je namelijk meestal met betonnen kanaalplaatvloeren. Bij betonnen TT-platen heb je maar één leverancier. Bovendien is de constructiehoogte lager, waardoor er meer vrije hoogte resteert.”
Foto: Concrete Bouw Fotografie
De TT-platen zijn volgens Van der Sloot ook zeer geschikt om er zware onderdelen aan te hangen: ze zijn immers zeer robuust. “Met twee grote schuifwanden is de ruimte in drie delen te splitsen. Maar we kunnen ook de armaturen aan de liggers hangen, evenals voorzieningen voor geluid, enzovoort. Daarnaast is er de mogelijkheid om decorstukken op te hijsen. Dat betekent wel dat er sprake is van een uitgekiende ligging van de platen, omdat je de ribben voor de ophanging op de goede plaats wilt hebben.”
De breedte van de platen is 2,70 meter, uitgezonderd een pasplaat op het eind. Op de platen komt een gewapende druklaag van 75 mm, dampremmende laag, isolatie en tweelaagse bitumen dakbedekking. “Van der Valk wil er later nog een sedumdak op aanbrengen. Voordeel van TT-platen is dat een groen dak door de grote draagkracht eveneens geen probleem is. Daarnaast zijn ze door de grote massa geluidsreducerend. Als je vlakbij Schiphol zit, is dat ook nog eens een groot voordeel.”
De keuze voor Haitsma Beton was volgens de projectcoördinator snel gemaakt: “Het is een bekende leverancier, met een grote productiecapaciteit. Ze denken ook oplossingsgericht met je mee. De TT-platen rusten bijvoorbeeld deels op een beton- en deels op een staalconstructie. Dan kom je als snel op twee verschillende vertandingen in de uiteinden van de ribben. Maar Haitsma Beton heeft de vertanding zo gemaakt, dat de platen op beide constructies zijn op te leggen. Van opdracht tot levering is verder alles goed verlopen. En dan zijn de TT-platen toch ook de kers op de taart. Je legt in een dag zo 1.000 m2 dicht. Voor ons is dat een bijzondere ervaring.”