Negen kunstwerken in Vechtdal Verbinding

Haitsma Beton levert prefab liggers, heipalen en barriers

Dagelijks rijdt er veel verkeer vanuit het oosten van Overijssel via de N340, N48 en N377 naar Zwolle, Ommen, Hardenberg en omgekeerd. Om het verkeer ook op de langere termijn veilig en vlotter te kunnen laten doorrijden, heeft de provincie besloten deze wegen aan te passen. Haitsma Beton levert voor maar liefst negen kunstwerken liggers, heipalen en barriers.

Vooral in de spits zijn de N340, N48 en N377 erg druk. Hierdoor vermindert de doorstroming en loopt het verkeer vast. Daarnaast zijn deze wegen niet duurzaam en veilig ingericht waardoor er regelmatig ongelukken gebeuren. Vandaar dat de wegen worden aangepast en veel aansluitingen in de ‘Vechtdal Verbinding’ ongelijkvloers worden. Begin 2020 zijn BAM Infra, Dura Vermeer en FL B.V. aan de megaklus begonnen. Naar verwachting is het project in 2023 gereed.

Kunstwerken

Het grootste kunstwerk betreft de aansluiting van de N340 langs Dalfsen met de A28 bij Zwolle. “Het verkeer over de A28 mag zo min mogelijk hinder ondervinden van de werkzaamheden”, vertelt Hendrik Herder, accountmanager Haitsma Beton. “Om tijdwinst te boeken zijn de twee middenpijlers niet ter plaatse gestort, maar in prefab uitgevoerd. Deze bestaan ieder uit tien ronde kolommen en twee schuin geplaatste sluitkolommen op een rij. Op de kolommen ligt een prefab onderslagbalk, die bestaat uit drie delen. Vervolgens zijn HRP-railliggers op oplegnokken op de randbalken geplaatst. Het is bijzonder dat we hier ook de middenondersteuningen hebben geleverd. Met prefab bouw je de onderbouw sneller en veiliger. Als je puur kijkt naar de kostprijs, dan zal een m3 prefab duurder zijn dan een m3 in situ beton. Als je echter alle overige zaken, zoals bouwsnelheid, kwaliteit, begeleiding en verkeershinder ook meeweegt, kantelt het voordeel naar prefab. Zo is de complete onderbouw in slechts twee nachten gemonteerd door Sarens.”


Foto: www.bouwfotografe.nl

One-stop-shopping

“Ook voor de acht andere kunstwerken leveren we HRP-railliggers of HKO-volstortliggers. Die laatste liggers worden vooral bij de kortere overspanningen toegepast. Bijzonder aan de randafwerking van de HRP-dekken, zijn de fraai afgeronde randliggers. De mal is voorzien van een vulkist om geen gebruikelijke rechthoekige ligger te maken, maar een mooi afgeronde ligger”, aldus Herder.

Voor de overige kunstwerken zijn door Haitsma Beton ook de barriers en de heipalen geleverd. Het betreft 56 BZ-barriers met een stepprofiel. De palen voor de landhoofden zijn geleverd aan heibedrijf H. van Dieren. “Wat dat betreft is het een voordeel dat de opdrachtgever daarvoor maar één aanspreekpunt heeft. One-stop-shopping dus!”