De Loenerslootsebrug in de N201 bij Loenersloot kruist het Amsterdam-Rijnkanaal. Het is één van de acht stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Buiten-IJ die Rijkswaterstaat laat renoveren onder de projectnaam KARGO: Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud. Combinatie KWS Infra B.V. - Mercon Steel Structures B.V. heeft van RWS opdracht gekregen voor de uitvoering van dit Design & Construct contract.
Om de fietsers en auto’s aan de landzijde veilig te kunnen scheiden is een streng barriers geplaatst. In opdracht van Van Straten Geleiderail B.V. heeft Haitsma Beton 125 barriers (type BB01 en BB02), 2 dilaterende overgangsconstructies en 13 lichtmastoplossingen geleverd en geplaatst. Vervolgens heeft Van Straten Geleiderail stalen leuningen gemonteerd.
De samenwerking tussen beide bedrijven heeft een lange historie, vertelt projectleider Arno Sterk van Van Straten Geleiderail: “Wij hebben goede ervaring met Haitsma Beton. Zij denken mee en dat is heel belangrijk, omdat wij altijd ad hoc moeten reageren. Zo heeft Haitsma Beton schroefhulzen in de barriers meegestort, waardoor wij op locatie makkelijk de bouten voor de leuningen konden bevestigen en tijd wonnen. Bovendien heeft Haitsma Beton goed rekening gehouden met de lichtmasten: door de barriers aan de onderzijde van een sleuf te voorzien, konden wij de bekabeling voor de lichtmasten probleemloos wegwerken.”
Die ervaring en oplettendheid van Haitsma Beton bleken ook op een ander vlak onmisbaar. Arno Sterk: “Een betonnen voertuigkering is star en beweegt niet mee met een stalen brug, die door temperatuurschommelingen altijd werkt. Haitsma Beton heeft daarvoor dilaterende overgangsconstructies ingezet”. Een duurzame oplossing waarbij de barriers in tact blijven en hun functie behouden.
Het plaatsen van de barriers en leuningen vond in het eerste weekend van juli plaats. Door de vele disciplines op de kleine bouwplaats was het een drukte van belang. Arno Sterk: “Dankzij goed overleg met de opdrachtgever en ons heeft Haitsma Beton het plaatsen en monteren goed uitgevoerd. In dergelijke, hectische situaties moet je elkaar in de ogen kunnen kijken om eventuele problemen snel op te lossen. Dat is goed verlopen.”