Vernieuwing knooppunt Joure

Bestaande rotonde in de A6/A7 maakt plaats voor nieuw knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen.

Gebr. van der Lee werkt in opdracht van Rijkswaterstaat, provincie Friesland en gemeente De Fryske Marren samen aan de verbetering van de bereikbaarheid van Friesland via Joure. De bestaande rotonde in de A6/A7 maakt plaats voor een nieuw knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen. Haitsma Beton levert liggers voor zeven kunstwerken, waaronder twee grote fly-overs.

De A6 en A7 ontmoeten elkaar nu nog bij de laatste snelwegrotonde in Nederland: de rotonde bij Joure. In de nieuwe situatie ontmoeten beide snelwegen elkaar een stukje westelijker in een nieuw knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen. De onderliggende infrastructuur die nu ook nog op de rotonde is aangesloten wordt straks ter plaatse via een nieuwe afslag en ongelijkvloerse kruisingen ontsloten.

In het nieuwe knooppunt Joure bevinden zich twee fly-overs en een viaduct. Aannemersbedrijf Gebr. van der Lee realiseert het knooppunt. De twee fly-overs worden gebouwd met in totaal 80 HIP-liggers. De HIP-ligger is een speciaal door Haitsma Beton ontwikkelde I-profiel ligger voor de civiele markt. Er kan met dwarsnaspanning, druklaag of natte knoop systemen gewerkt worden.

De fly-overs hebben een boogstraal van 450 meter. Iedere fly-over is opgebouwd uit vijf velden met acht liggers. De grootste overspanningen zijn 50 meter.

In de tenderfase ging men uit van horizontaal gekromde kokerliggers. Hendrik Herder, accountmanager bij Haitsma Beton, vertelt: ‘Samen met Gebr. van der Lee is een oplossing bedacht met rechte HIP-liggers. Gebr. van der Lee bevestigt vervolgens zijn composiet randelementen aan de liggers, zodat de fly-overs eruit zien alsof ze horizontaal gekromd zijn. Deze oplossing is veel goedkoper dan een horizontaal gekromd kokerdek. Op de liggers wordt een doorgaande druklaag toegepast’. De liggers worden in 2017 in fases aangeleverd over de weg.

 

 

Artist impression: Fryslân.frl