Prefab betonnen barriers zorgen voor een veilige doorstroming op de A15. Het consortium A-Lanes A15 plaatst op drie tracés tussen de Maasvlakte en knooppunt Vaanplein barriers van Haitsma Beton.
De prefab geleideconstructie bouwt sneller dan in situ. Ook maakt zij complexe oplossingen mogelijk, zoals het overbruggen van hoogteverschillen tussen rijbanen. Haitsma Beton levert en monteert bij dit project naast honderden barriers, ook tientallen aansluitingen, overgangsconstructies en speciale oplossingen. De levering loopt nog door tot eind 2015.
De verkeersgeleideconstructie is onderdeel van het project Maasvlakte Vaanplein, waarmee Rijkswaterstaat de A15 vanaf de Maasvlakte tot het knooppunt Vaanplein laat verbreden om de files terug te dringen. Het consortium A-Lanes A15, bestaande uit Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton, realiseert de verbreding en gaf Haitsma Beton opdracht voor de bouw van de prefab geleideconstructie.
Snel bouwen
De permanente constructie beslaat meerdere locaties met een totale lengte van bijna 7 km. De uitvoering blijft op schema dankzij de keuze voor prefab, licht Ton Vijverberg - Werkvoorbereider van de bouwcombinatie - toe: ‘Door het korte tijdsbestek zijn prefab barriers de ideale oplossing, omdat ze het snelst en weersonafhankelijk geplaatst kunnen worden.’
Ook complexiteit was een reden om voor prefab te kiezen. ‘Ter plaatse van de Suurhoffbrug is er een hoogteverschil tussen de rijbanen. Mede gezien het korte tijdsbestek, kun je alleen met prefab step barriers dat hoogteverschil overbruggen. Haitsma Beton heeft hiervoor in samenspraak met ons en Rijkswaterstaat een goede oplossing bedacht. Door dubbele driekwart barriers in het asfalt te verankeren, is het hoogteverschil veilig overbrugd.’
Logistieke topprestatie
Haitsma Beton produceert, transporteert en monteert in dit project diverse typen barriers, die in de midden- en zijbermen zijn toegepast: standaard barriers (BA01), brede barriers (BB01) en driekwart barriers (BS01). Ook zorgt zij voor de levering en montage van de splitsingsconstructies (overgang van brede naar smalle barrier), overgangsconstructies (van stalen geleiderail naar betonnen barrier) en vele (circa 80) lichtmastoplossingen. ‘Dat grote aantal obstakels in combinatie met de tijdsdruk maakt de logistieke uitdaging extra groot’, zegt Projectleider Jasper Doornbos van Haitsma Beton. Vijverberg beaamt dat: ‘Haitsma Beton is zeer flexibel en schakelt snel. Hun aanlooptijd tussen bestellen en leveren is bijzonder kort en zij leveren op tijd. Tegelijkertijd denken ze mee in oplossingen en sluiten die voor acceptatie tijdig kort met het consortium en Rijkswaterstaat.’
Foto: CAV media