{{newsItem.title | limitTo:45}}
{{newsItem.summary | limitTo:100}}
Dankzij de busbaanbrug kruisen bussen en overig verkeer elkaar nu ongelijkvloers en is het stadscentrum beter bereikbaar. Maar hoe realiseer je op deze krappe, dichtbebouwde locatie dit ontwerp van ipv Delft zonder stillegging van het verkeer? Door een verlegd tracé aan te leggen en te kiezen voor prefab beton! Prefab wordt juist vanwege de snelheid steeds vaker in onderbouwconstructies toegepast.
De busbaanbrug in Almere kenmerkt zich door een bijzonder slanke vorm van de randliggers. Het kunstwerk bestaat uit twee hellingbanen en tien velden van elk 21,5 meter. Daarvoor zijn 9 pijlers, 28 randliggers en 50 kokerliggers nodig, die Haitsma Beton heeft geproduceerd, vervoerd en gemonteerd. De pijlers werden uit één stuk gestort, wat besparingen opleverde in de productie en montage.
De aanvoer per as (transportbreedte 7 meter) door het centrum van Almere was een complexe logistieke operatie.
Eind 2011 is de binnenstedelijke busbaanbrug opgeleverd.
Almere