{{newsItem.title | limitTo:45}}
{{newsItem.summary | limitTo:100}}
Noordoost Friesland heeft een nieuwe weg tussen Dokkum en Drachten: De Centrale As. Haitsma Beton was bij de bouw van veel kunstwerken voor deze weg betrokken. Meest bijzonder zijn de gekromde liggers en randliggers voor de ovonde bij Quatrebras. Eind april 2016 vond de montage plaats.
De Centrale As kruist ten oosten van Hurdegaryp de nieuwe rondweg Hurdegaryp. Daar is een ongelijkvloerse ovonde (ovale rotonde). De hoofdweg ligt hier verdiept, waarbij de ovonde op maaiveld niveau aansluit op de nieuwe rondweg. De ovonde is gerealiseerd door Bouwcombinatie Nije Daam (Mobilis, Friso Civiel en Van Gelder).
Bijzonder aan de ovonde zijn de twee gekromde kunstwerken, met een boogstraal van 225 meter. Haitsma Beton verzorgde de engineering (cat. 4b), productie, levering en montage. Er zijn per kunstwerk zeven gekromde nagespannen liggers geleverd met een lengte van circa 21 meter en een gewicht van ongeveer 50 ton. Bovendien zijn er vier randliggers en 56 randelementen geleverd. Deze randelementen hebben gemiddeld een lengte en hoogte van circa 2 meter. De prefab elementen voldoen aan CUR 100 klasse B1 voor schoon beton.
‘Wij hebben zelf het ontwerp voor de ovonde gemaakt en toen aan Haitsma Beton gevraagd dit in prefab uit te voeren. De keuze voor prefab is ingegeven door de korte voorbereidings- en uitvoeringstijd’, zegt André de Vries, hoofduitvoerder Mobilis. ‘De keuze voor Haitsma Beton is gemaakt vanwege de concurrerende prijs en de goede ervaringen die we met dit bedrijf hebben bij andere kunstwerken in De Centrale As. Het ontwerpteam van Haitsma Beton heeft gelukkig veel ervaring met dit soort projecten en is dus ook in staat om mee te kijken en mee te denken. Voor ons werkt dat erg prettig.’
Quatrebras, Friesland
De productie vroeg volgens projectleider Jasper Doornbos speciale aandacht: ‘De kromming in combinatie met het aanbrengen van de naspanning maakt het tot een bijzondere productie. De liggers en elementen zijn per as naar de bouwlocatie vervoerd. Hier zijn ze direct na aankomst met behulp van een 250 tons mobiele kraan ingehesen.’
Hoofduitvoerder De Vries vult aan: ‘De liggers zijn aan de bovenzijde langs de randen voorzien van brede sponningen. In de sponningen bevinden zich in de dwarsrichting stekeinden. Na het leggen van de balken wordt er ook nog in de langsrichting wapening in de sponningen gelegd, waarna deze wordt aangestort. Je hebt dan een natte knoopverbinding tussen de balken, waardoor de liggers uiteindelijk constructief samenwerken. De bovenzijde behoeft geen extra druklaag. Het asfalt kan direct op de bovenzijde worden aangebracht.’