Kampen, Inlaatwerk IJsseldijk

Project ruimte voor de rivier IJsseldelta

Bij hoogwater op de IJssel bestaat overstromingsgevaar voor Zwolle, Kampen en het achterland. Om de waterveiligheid ook in de toekomst te kunnen blijven borgen komt er onder meer een nieuwe hoogwatergeul. Haitsma Beton leverde en monteerde vijftien velden volstortliggers voor het inlaatwerk. Na de voorselectie werd nauw samengewerkt met hoofdaannemer Van Hattum en Blankevoort B.V. om de liggers optimaal af te stemmen op het ontwerp.

Er worden twee maatregelen genomen om de waterveiligheid in de regio Kampen-Zwolle voor de toekomst te borgen. In de eerste plaats door het zomerbed van de IJssel te verlagen. En tegelijkertijd door een hoogwatergeul, het Reevediep, te bouwen. Dit is een nieuwe zijtak van de IJssel, ten zuiden van Kampen, richting het Vossemeer. Met de realisatie hiervan wordt ook de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving verbeterd.
De nieuwe hoogwatergeul is bedoeld om in extreme omstandigheden hoogwater van de IJssel te kunnen afvoeren via het Vossemeer naar het IJsselmeer. Om het water door de hoogwatergeul te kunnen laten stromen, wordt aan de kant van de IJssel een inlaat gebouwd. De Kamperstraatweg komt over dit inlaatwerk te liggen. Ten zuiden en noorden van de geul worden dijken aangelegd. In het voorjaar van 2018 moeten de eerste auto’s over de verlegde Kamperstraatweg rijden.

LOCATIE

Kampen, IJsseldelta

Project informatie

Ontwerp inlaat

De inlaat bestaat uit een brug, een grondlichaam (drempel) en een stroombaan. Alleen bij hoogwater zal een deel van het IJsselwater via het inlaatsysteem naar het Reevediep stromen. Qua vormgeving lijkt de inlaat sterk op een langgerekte brug, die steunt op veertien pijlerwanden. De pijlerwanden zijn gefundeerd op heipalen, die eveneens door Haitsma Beton zijn geleverd. Voor het totale project in Kampen zijn er 721 heipalen vierkant 450 mm geleverd.
Het kunstwerk heeft vijftien velden met telkens elf HKO-volstortliggers en twee speciale randliggers. De liggers hebben een lengte van 17,2 meter. Na plaatsing wordt de ruimte tussen de liggers volgestort en komt er een druklaag op van 120 mm. Uiteindelijk ontstaat dan een brug die ruimte biedt aan een 6,5 meter brede asfaltweg en 3 meter breed fietspad.
Accountmanager Hendrik Herder van Haitsma Beton: “Bijzonder is dat de liggers door Haitsma Beton in overleg met Van Hattum en Blankevoort aangepast zijn. Dat ontwerp bleek namelijk smallere volstortliggers dan de standaardbreedte te vragen. Dat had onder meer te maken met het integreren van de hemelwaterafvoeren in het brugdek.”
Haitsma Beton heeft de liggers in het najaar van 2017 per as geleverd en gemonteerd, met een tempo van één veld per week. Ook is de dwarskrachtwapening aangebracht, waarna de aannemer het brugdek alleen nog hoefde af te storten. Herder: “Het is eenvoudiger om de dwarskrachtwapening tijdens de montage door één partij aan te brengen. Na plaatsing van de randliggers kom je er namelijk niet meer bij. Wij hebben dat dus ook direct meegenomen.”