{{newsItem.title | limitTo:45}}
{{newsItem.summary | limitTo:100}}
De komende maanden worden, voor zover bekend, voor het eerst in Nederland twee bestaande horizontaal gekromde kokerliggerbruggen verbreed in het noordelijk deel van knooppunt Holendrecht. Haitsma Beton levert voor deze uitbreiding op maat gemaakte kokerliggers. Eind november is gestart met de montage. De grootste uitdaging is om de nieuwe gekromde kokerliggers exact te laten aansluiten op de bestaande kokerliggerbrug.
Omdat de A9 Gaasperdammerweg wordt uitgebreid, is het voor een goede doorstroming van het verkeer ook noodzakelijk om knooppunt Holendrecht uit te breiden. Zo worden onder meer de twee bestaande verbindingsbogen die over de A2 gaan, uitgebreid met extra rijstroken. De uitvoering is in handen van bouwconsortium IXAS (bestaande uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure), dat het traject A9 tussen Holendrecht en Diemen uitbreidt.
Haitsma Beton leverde voor IXAS ook al de kolossale prefab brugliggers voor de nieuwe bruggen in de A9 over de Gaasp. Ook nu werd Haitsma Beton weer vroegtijdig bij de planvorming betrokken. ‘Bij dit soort complexe werken is het belangrijk dat alle partners al vroegtijdig bij het proces worden betrokken. Samen met Haitsma Beton hebben we de verbreding van de fly-overs voorbereid’, aldus Ronald Koel, uitvoeringsleider kunstwerken bij IXAS.
Amsterdam, knooppunt Holendrecht
Uitbreiding kokerliggerbrug
‘De meest eenvoudige oplossing lijkt sloop van de bestaande fly-overs en nieuwbouw’, zegt Koel. ‘Maar hier wegen meer factoren mee dan alleen de kosten. Ook onder meer verkeershinder, milieu en bouwtijd spelen een belangrijke rol bij de huidige EMVI-contracten. Uiteindelijk bleek uitbreiding van de bestaande horizontaal gekromde kokerliggerbruggen de beste oplossing. Uniek, want zover ik weet is dit nog nooit in Nederland gedaan.’
‘Het is inderdaad een enorme uitdaging’, beaamt ook Hendrik Herder, accountmanager bij Haitsma Beton. De uitbreiding van de constructie wordt gerealiseerd met kokerliggers aan beide zijden. Deze kokerliggers worden met een druklaag constructief verbonden met de bestaande dekconstructie ter plaatse van het uiteinde van de flappen. Het aantal tussensteunpunten is vijf bij de noordelijke fly-over en zes bij de zuidelijke. ‘De vormgeving van de kokerliggers is afgestemd op die van de bestaande kokerliggerbrug. Dat resulteert in een uiterst slanke detaillering met een hoogte van slechts 800 tot 900 mm, bij een lengte van maximaal 26 meter. De liggers zijn daarbij tevens nog gekromd. De buitenste kokers die de brugranden vormen zijn om esthetische redenen ook nog eens afgeschuind en worden later voorzien van een randelement. Adviesbureau voor Bouwconstructies Wagemaker B.V. heeft samen met ons aan de complexe detaillering gewerkt.’
Millimeterwerk
Grootste uitdaging is volgens Ronald Koel de aansluiting van de kokerliggers op de bestaande brug en de uiteindelijke toog: ‘De togen van de liggers hebben maar weinig tolerantie: dat is millimeter werk. De open ruimte aan de onderzijde tussen de kokerliggers en bestaande kokerbrug wordt straks afgewerkt met composietplaten en dat moet resulteren in één vlak plafond. Het heeft de nodige hoofdbrekens gekost om de forse hoeveelheid voorspanwapening in de geringe doorsnede van de ligger kwijt te raken.’
Eind november is de montage van de horizontaal gekromde liggers gestart. Vervolgens zijn er tot medio 2017 nog vijf montageweekeinden, waarbij telkens een deel van het wegennet beschikbaar moet blijven voor het verkeer. ‘Dat is een hele logistieke puzzel’, zegt Koel. ‘Maar door de goede samenwerking heb ik er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.’